[Fsfe-se] GPL-detalj

Martin Olsson lists at minimum.se
Mon Oct 3 20:44:50 CEST 2005

Michael Kjorling wrote:

> Fast man bör nog akta sig för sådana uttalanden. Det finns ju tre
> möjligheter: olicensierad, licensierad och ägd programvara. "Ägd" i
> det här fallet blir väl något i stil med att man själv innehar
> upphovsrätten. Olicensierad är då programvara som normalt licensieras
> men som man saknar licens att använda, det vill säga
> exemplarframställningen vid installationen kan anses vara olaglig
> (otillåten) kopiering. Jämför "piratkopiering".

Ville bara reda ut en sak. När man licensierar sin egen programvara
under GPL så tror jag att man alltid har kvar upphovsrätten. Det finns
vissa hardcore projekt som tex GNU Classpath osv där FSF kräver att man
waivar alla sina rättigheter och "ger" koden till FSF för att de skall
kunna licensiera om den vid behov. Ett annat specialfall är om man
lönearbetar med standardavtal och skriver GPL kod, så har ens
arbetsgivare fortfarande alltid upphovsrätt till koden.

mvh
martin