[Fsfe-se] GPL-detalj

Mathias Klang klang at informatik.gu.se
Mon Oct 17 08:17:20 CEST 2005

Allt kan ändras. Men om man ändrar preamblen så uppfattas det som en
ändring. Ny version nummer, nya diskussioner. Om nya versioner
tillkommer "ofta" så risker licensen att uppfattas som otrygg. Detta
skulle även domstolar ta hänsyn till.

Personligen så tycker jag dessutom om preamblen - den visar på en stark
social intresse och en målinriktning som ingen licenstext någonsin kan
skriva in. Den ger domstolen något att "hänga" sitt beslut på. Inte nog
med att de ska tolka licensen men deras tolkning bör vara i linje med
vad som är sedvana och kunskap inom området - osäker på sedvana och
kunskap? se preamblen. Faktiskt en elegant lösning.

Mathias

--

Mathias Klang