[Fsfe-se] Svensk GNU/Linux-distribution

Anders Lindbäck vetgirig at linuxbolaget.se
Fri May 20 10:45:57 CEST 2005

Jon Kristensen wrote:
> Hej Michael och FSFE-se-listan!
>
> Jag (och "min" förening Dedikerad) har alltså planer på att starta upp
> en GNU-distribution. Tanken med den skulle vara följande:
>
> * En enkel "Svensson"-distribution: på svenska från början,
> Debian-baserad (egen apt-källa kombinerat med Sarge eller dylikt) och
> lätt att installera (Anaconda + ett färdigkonfigurerat GNOME).

Har tittat på liknande saker för jag anser att för att Linux
skall få fart i Sverige så behövs en svensk distribution
och kommersiell support för distributionen.

UserLinux har ett intressant sätt att göra det på genom att
den bara innehåller 1 program av varje typ för att inte konfundera
användaren - med bara 1 webbläsare i sätllet för 5 så blir det
enklare att veta vilken man skall använda.

Dvs i princip så skall den funka out of the box och alla program
som användaren behöver skall installeras automagiskt.

> * Ett politiskt initiativ: Jag skulle vilja att distributionen upplyser
> om fri programvara, och varför det är viktigt rent etiskt och
> demokratiskt. Den skall inte uppmuntra till ofri programvara på nåt sätt
> (ingen fråga under installationen, t ex).

Det är bara och skicka med några html-filer och sätta upp webbläsaren
att peka på dem som startsida och som bokmärke.

> Det vi konkret skall göra är att använda Progenys port av Anaconda och
> skapa en installations-CD som gör våra config-script samt sätta upp en
> apt-server med Dedikerad-specifika paket*. Eventuellt behöver vi också
> översätta ett och annat program.
>
> Preliminär målgrupp: svenskar som vill ha grundläggande verktyg:
> ordbehandling, webbläsare, mailklient, grafikhantering och programmering
> utan att behöva göra någon typ av config.

Förutom de grundläggande programmen så anser jag det är viktigt att skicka
med en mängd spel - för att locka hemanvändare.