[Fsfe-se] Svensk GNU/Linux-distribution

Jon Kristensen jon.kristensen at dedikerad.se
Fri May 20 09:48:10 CEST 2005

Hej Michael och FSFE-se-listan!

Jag (och "min" förening Dedikerad) har alltså planer på att starta upp
en GNU-distribution. Tanken med den skulle vara följande:

* En enkel "Svensson"-distribution: på svenska från början,
Debian-baserad (egen apt-källa kombinerat med Sarge eller dylikt) och
lätt att installera (Anaconda + ett färdigkonfigurerat GNOME).

* Ett politiskt initiativ: Jag skulle vilja att distributionen upplyser
om fri programvara, och varför det är viktigt rent etiskt och
demokratiskt. Den skall inte uppmuntra till ofri programvara på nåt sätt
(ingen fråga under installationen, t ex).

Det vi konkret skall göra är att använda Progenys port av Anaconda och
skapa en installations-CD som gör våra config-script samt sätta upp en
apt-server med Dedikerad-specifika paket*. Eventuellt behöver vi också
översätta ett och annat program.

Preliminär målgrupp: svenskar som vill ha grundläggande verktyg:
ordbehandling, webbläsare, mailklient, grafikhantering och programmering
utan att behöva göra någon typ av config.

*) Vi skall inte göra paket som inte funkar i Debian, vi skall alltså
inte splittra Debian-projektet på nåt sätt.

Ungefär så. Skriv gärna vad du/ni tycker!

/Jon

--
Jon Kristensen
Ordförande i Dedikerad