[Fsfe-se] Re: Mukvarupatent i Computer Sweden

Karl Janmar karl_ml at utopiafoundation.org
Wed Feb 2 11:09:43 CET 2005

Arrgg!

Har kan människor skriva sån dynga! Om dom är professorer borde dom ju
ha lite folkvett!
citat:
"Varför räcker inte upphovsrättslagstiftningen, copyright, som skydd?

– Upphovsrätten ger ett efterbildningsskydd och avser form.
Upphovsrätten ger till skillnad från patent inget idéskydd, och man kan
därför inte skydda programmets kärna, dess bärande idé. Upphovsrätten
blir därför ofta otillräckligt i en konkurrensintensiv industri, där
kreativa kringgåenden "på ytan" är lätta att åstadkomma. "

Jag vet inte hur hon skriver sina program eftersom det är trivialt för
henne att skriva program bara hon hon får idén, suck!
Jag tror att hon blandar ihop böcker och mjukvara (då hon verkar anta
att källkoden till ALL mjukvara är fritt tillgänlig).
Enligt hennes resonemang borde det ju vara ännu viktigare att böcker
innehar ett "idée skydd" då "källkoden" är synlig. Det är ju inte fallet
på programet som är reslutatet av källkoden.

- Karl