[Fsfe-se] Re: Mukvarupatent i Computer Sweden

Henrik Sandklef hesa at sandklef.com
Wed Feb 2 10:41:45 CET 2005

Ja, de är för roliga:
http://computersweden.idg.se/globalincludes/applikationer/utskrift_popup/utskrift.asp?ID=20050201171134_CS477.dbp

Citat: "Genom ett patent kan man skydda det värdefullaste i mjukvaran -
algoritmen, säger Marianne Levin, professor i civilrätt på Stockholms
Universitet"

Citat: "– Ja, det är viktigt att slå fast att mjukvara i de flesta fall
kan patenteras, under förutsättning att det handlar om ett tekniskt område
och resultatet har en teknisk effekt eller karaktär. I lagen finns det
visserligen ett undantag från patentering av datorprogram som sådana. Men
det undantaget träffar inte program där det finns ett "input" och ett
"output" på det tekniska området. "

..... och vad betyder då:
    "ett tekniskt område"
    "teknisk effekt eller karaktär"