[Fsfe-se] Public domain i sverige?

Henrik Sandklef hesa at sandklef.com
Thu Oct 28 13:28:18 CEST 2004

> Karl Jonsson yttrade Thu, Oct 28, 2004 at 12:31:51AM +0200:

Skulle i och för sig vara kul att skriva program över en wiki. Men jag
föredrar nog CVS ;)

Jag avsåg icke-program. Gäller detta undantag för saker jag skriver som
inte är program eller material direkt relaterat till program, tex
design-dokument. Säg att jag, som prgrammerare, skriver ett mötesprotokoll
från dagis på arbetstid. Vem har upphovsrätten!

.... mina (eller arbetsgivarens) dagisprotokoll kanske inte jätteinressant
för omvärlden, men ändå!

> Att överlåta upphovsrätten tar inte bort upphovsrätten.
> Den finns fortfarande kvar - bara med en annan ägare.
>
> Det finns starka skäl som talar för att man bör
> göra så att alla som skriver på wikin överlåter
> upphovsrätten som om de vore anställda av föreningen
> så att föreningen äger upphovsrätten över innehållet.

Detta medför problem, anser jag, då föreningen kan ställas till svars
om det skrivs elakt/olaglit material.

Låter bättre!

/h