belasting-vm (dankzij vagrant) is niet veilig met de standaardinstellingen!

Felix C. Stegerman flx at fsfe.org
Sun Jan 26 00:39:57 CET 2014

On 2014-01-26 00:20, Kevin Keijzer wrote:
> Hoi Felix,

> Ik stond net op het punt om het aan m'n site toe te voegen toen ik
> je mail ontving, dus ik heb het maar niet gedaan.
>
> Als je er nog een veilige omgeving van weet te maken, hoor ik het
> graag. Eventueel kan ik er dan zelf natuurlijk ook bij zetten dat
> het niet geschikt is voor onervaren gebruikers zonder kennis van de
> risico's.

Ik had hetzelfde probleem met m'n development VM [1].  Daar staat een
waarschuwing bij.  Dus als je een firewall gebruikt zodat ook open
poorten niet bereikbaar zijn (of je hele netwerk vertrouwd) en niets
te vrezen hebt van andere gebruikers op dezelfde computer, zou het
redelijk veilig moeten zijn -- maar ik kan niets garanderen.  Dus moet
je eigenlijk genoeg kennis van zaken hebben om de security ook te
kunnen controleren.  Ik ben dus bang dat het dan inderdaad alleen voor
ervaren gebruikers geschikt is; die kunnen dan wel lekker makkelijk
een VM gebruiken (en/of onervaren gebruikers er een geven).  Dus ik
zal binnenkort een nieuwe versie met een grote waarschuwing online
zetten.  Ook in het Nederlands.

Wat denk jij?

- - Felix

[1] https://github.com/obfusk/dev-vm-ruby

- --
Felix C. Stegerman
vice-coordinator, dutch fellowship group of fsfe