Aangifte inkomstenbelasting op GNU/Linux

Felix C. Stegerman flx at fsfe.org
Fri Jan 24 04:38:12 CET 2014

On 2014-01-24 00:17, Kevin Keijzer wrote:
> [...]
>
> De binaries van de Belastingdienst zelf zullen altijd als normale
> user worden uitgevoerd, en kunnen dus niet zomaar extra code
> installeren aangezien ze geen write-access tot / hebben.
>
> De enige directories die überhaupt worden aangepast bij de
> installatie, zijn:
>
> - /usr/bin (één binary) - /usr/share/applications
> (.desktop-bestand) - /usr/share/belastingdienst.nl/ib2013 (acht
> binaries, een SSL-cert en een .zip) - /usr/share/doc/ib2013
> (changelog en licentie) - /usr/share/icons/hicolor (een aantal
> .png's en .svg's) - /usr/share/mime/packages (één XML-bestand)

Maar op een single-user systeem is toegang tot jouw user account
natuurlijk net zo erg als root toegang.  Dus zou je het programma al
in een extra daarvoor aangemaakte user account moeten uitvoeren.
Misschien een tip voor op je website?

> Wellicht is een chroot dan handiger. In ieder geval een stuk
> makkelijker in de praktijk te brengen, en minder afhankelijk van
> specifieke functionaliteiten (VT-d, enzovoort). Ook iemand met een
> Pentium 4-bak uit 2003 zou het natuurlijk moeten kunnen gebruiken.

Dat is idd het nadeel van een VM.

> En als je het niet in non-free maar in contrib wilt hebben, zou je
> iets kunnen bedenken dat de source tarball van de Belastingdienst
> downloadt en uitpakt, in plaats van het kant-en-klare pakket te
> leveren. Maar goed, dat is wel erg veel werk voor een programma dat
> de meeste mensen nog geen uur per jaar gebruiken.

Valt wel mee.  Ik heb een script gemaakt:
https://github.com/obfusk/belasting-vm.
En dat valt ook vast nog wel voor iets anders (aangepast) te gebruiken.

> Voor nu heb ik maar even checksums en filesizes aan de
> downloadpagina toegevoegd. Ik zou ze ook gerust met GPG willen
> ondertekenen, maar dan moeten mensen weer pubkeys gaan toevoegen
> met sudo apt-key add. In dat geval zou een Ubuntu-PPA
> waarschijnlijk handiger zijn, maar ik weet niet of ik de
> gebruiksvoorwaarden van Launchpad wel wil accepteren.

Het hoeft niet per se via apt (al zou dat wel mooi zijn idd).  Je zou
een SHA512SUMS + SHA512SUMS.sign (gpg signature) op je website kunnen
zetten.  Dat is wat ook bijv. gpg en tor doen.

- - Felix

- --
Felix C. Stegerman
vice-coordinator, dutch fellowship group of fsfe