Aangifte inkomstenbelasting op GNU/Linux

Kevin Keijzer the_unconventional at fsfe.org
Fri Jan 24 00:17:01 CET 2014

Hoi Felix,

On Thu, 2014-01-23 at 23:37 +0100, Felix C. Stegerman wrote:

> Volgens mij is het aangifteprogramma geen vrije software (al gebruikt
> het die wel).

Klopt: het is grotendeels LGPLv2.1, maar van de in totaal negen binaries
kan ik nergens broncode vinden. Maar aan de andere kant heb ik ook
nergens een EULA gezien.

> Vandaar dat ik het programma ook in een VM uitvoer en
> geen toegang geef tot mijn computer.

Uiteraard draai ik het zelf ook binnen een VM (helaas met
netwerktoegang), maar dat is voor de gemiddelde gebruiker makkelijker
gezegd dan gedaan.

Mede daarom heb ik dus ook deze .debs gemaakt. Je hoeft de
Belastingdienst niet te vertrouwen (lees: hun autopackage geen
roottoegang te geven). Van mijn .debs kan je exact zien welk bestand
waar wordt geplaatst, en uitsluitend het installeren van het geheel (het
dpkg-proces dus) vereist roottoegang.

De binaries van de Belastingdienst zelf zullen altijd als normale user
worden uitgevoerd, en kunnen dus niet zomaar extra code installeren
aangezien ze geen write-access tot / hebben.

De enige directories die überhaupt worden aangepast bij de installatie,
zijn:

- /usr/bin (één binary)
- /usr/share/applications (.desktop-bestand)
- /usr/share/belastingdienst.nl/ib2013 (acht binaries, een SSL-cert en
een .zip)
- /usr/share/doc/ib2013 (changelog en licentie)
- /usr/share/icons/hicolor (een aantal .png's en .svg's)
- /usr/share/mime/packages (één XML-bestand)

> Het zou misschien mooi zijn om een daadwerkelijk vrij programma te
> hebben dat automatisch een VM maakt en het belastingprogramma erin
> installeert en start.

Wellicht is een chroot dan handiger. In ieder geval een stuk makkelijker
in de praktijk te brengen, en minder afhankelijk van specifieke
functionaliteiten (VT-d, enzovoort). Ook iemand met een Pentium 4-bak
uit 2003 zou het natuurlijk moeten kunnen gebruiken.

En als je het niet in non-free maar in contrib wilt hebben, zou je iets
kunnen bedenken dat de source tarball van de Belastingdienst downloadt
en uitpakt, in plaats van het kant-en-klare pakket te leveren.
Maar goed, dat is wel erg veel werk voor een programma dat de meeste
mensen nog geen uur per jaar gebruiken.

> En dan natuurlijk het .deb/.rpm pakket wel met
> sha512+gpg aanbieden ;-)  Als ik de tijd kan vinden ga ik hier eens
> naar kijken.

Voor nu heb ik maar even checksums en filesizes aan de downloadpagina
toegevoegd. Ik zou ze ook gerust met GPG willen ondertekenen, maar dan
moeten mensen weer pubkeys gaan toevoegen met sudo apt-key add. In dat
geval zou een Ubuntu-PPA waarschijnlijk handiger zijn, maar ik weet niet
of ik de gebruiksvoorwaarden van Launchpad wel wil accepteren.

--
Met vriendelijke groeten, / With kind regards,

Kevin Keijzer

FSFE Edu Team

kevin at quietlife.nl / the_unconventional at fsfe.org

()  against HTML e-mail