[Fsfe-se] Reset

Jonas Oberg oberg at fsfeurope.org
Fri Jan 28 09:16:04 CET 2005

Det verkar som om julzonken har börjat lägga sig så smått nu (även om vi
fått in snön över oss igen), så det är väl dags att få lite gjort nu igen.

För er som är intresserade så träffas vi varje onsdag kl 16.00 på
Viktoriagatan i Göteborg för ett litet kort koordinerings-möte (en
halvtimme eller så bara). Om någon vill komma dit så är ni välkomna; säg
bara till lite i förväg så vi vet att ni kommer :-)

För er som inte kan vara med så ska jag försöka göra lite enkla
protokoll så ni kan följa med ändå i vad som händer.

Vad som händer just nu är att Henrik har pratat med en kille på Comdex
och försökt få till det så att vi kan ställa ut där. Själv är jag lite
tveksam till om det leder till någonting. Jag tror mer på något i stil
med vad FFII gjorde förra året, dvs att stå utanför Svenska Mässan och
dela ut information om FSF Europe och fri programvara.

En sån grej skulle man kunna göra utanför Chalmers, IT-Univeristetet och
andra ställen också för att få, framförallt studenterna, att få upp
ögonen för fri programvara och kanske göra nånting åt det. Jag vet ett
par studenter redan som ska skriva sin magisteruppsats om patenterbarhet
på mjukvara och varför det är så illa.

Några saker som vi har "droppat" är exempelvis att skicka brev till
Ibrahim Baylan och Jens Orback. Till Baylan för att pusha på vikten av
fri programvara i skolan, och till Orback för att lyfta fram fri
programvara ur demokrati- och jämställdhetssynpunkt.

Vi skulle även behöva några systemadministratörer som kan hjälpa till
att ta hand om lite datorer. Sen behövs det såklart alltid
översättningar av FSF Europes webbsidor, och så hjälp att hålla koll på
vilka konferenser som anordnas runt om i Sverige där vi borde synas.

Den som vill göra något behöver bara skrika till :-)

Jonas