[Fsfe-se] OSS vs FLOSS Punchline ? (GPL stays free, whereas open might close)

Martin Olsson lists at minimum.se
Wed Dec 29 23:39:47 CET 2004

> FSF:s lista på fria licenser
> (http://www.gnu.org/licenses/license-list.html) inkluderar båda dessa
> som fria (modifierad BSD utan ad clause).

Okej, jag är tillbaka på ruta ett här, vad är egentligen skillnaden
mellan fri och öppen mjukvara? Jag lutar åt att det mestadels är
synsättet och filosofin.

Jag hade fått för mig att 'Free Software' == GPL/LGPL och att 'Open
Source' == opensource.org men begreppet fri mjukvara verkar vara aningen
bredare än så.

Mitt argument håller dock om man istället säger GPL istället för free,
eftersom vendor lock-in är omöjligt med GPL medans det är möjligt med de
flesta andra öppna licenser som inte explicit kräver att licensen gäller
även för derived works.

mvh
martin