belasting-vm (dankzij vagrant) is niet veilig met de standaardinstellingen!

Kevin Keijzer the_unconventional at fsfe.org
Tue Jan 28 00:18:28 CET 2014

Hoi Felix,

On Mon, 2014-01-27 at 23:49 +0100, Felix C. Stegerman wrote:

> Ik ga die development VM morgen testen met een oudere vagrant versie.
> Daarna pas ik 'm aan zodat ie de belasting VM wordt.  En dan zet ik
> een link samen met die quote op m'n blog.  Dan kun je daar naar linken.

Is goed. Ik wacht gespannen af. :)

> Je moet er alleen niet mee willen werken.

Precies ja. Doe mij maar m'n Model M-toetsenbord dan. Muizen kan ik
redelijk tolereren, en zelfs touchpads vind ik niet meer zo vreselijk
als vroeger. Maar van die vette vingers op m'n scherm... Ik word al naar
van de gedachte. :)

Ik ben overigens op geen enkel vlak 'modern'. Zo heb ik geen mobiele
telefoons en geen tablets, en krijg ik koude rillingen van versterkers
met displays (yay voor losse DAC's). Ik kijk sporadisch televisie via de
UHF-band, draag een analoog horloge, lees papieren boeken, betaal altijd
contant, en mijn contactlenzen zijn niet met het internet verbonden; om
over m'n reservebril maar te zwijgen. Bovendien heeft m'n centrale
verwarming gewoon een draaiknop, waarop ik alleen de temperatuur uit kan
lezen, en niet of er files staan in Groningen.

> Ik heb jammer genoeg zo'n broadcom die firmware nodig heeft :-(

Als het een standaard Mini PCI Express-kaart is, is het vrij eenvoudig
te vervangen, tenzij je BIOS zo'n mensonterende blacklist heeft.
Misschien heb ik zelfs nog wel wat op zolder liggen, al vrees ik dat dat
allemaal full-size kaarten zijn, die je vandaag de dag steeds minder
tegenkomt.

kevin at arcadia:~$ vrms
                Non-free packages installed on arcadia
intel-microcode   Processor microcode firmware for Intel CPUs
unrar             Unarchiver for .rar files (non-free version)

                Contrib packages installed on arcadia
iucode-tool       Intel processor microcode tool
virtualbox        x86 virtualization solution - base binaries
virtualbox-dkms   x86 virtualization solution - kernel module sources
virtualbox-qt     x86 virtualization solution - Qt based user interface

  2 non-free packages, 0.2% of 1242 installed packages.
  4 contrib packages, 0.3% of 1242 installed packages.

Ik kan hier op zich wel mee leven zo. Zeker omdat ik bijna nooit meer
met RAR-archieven te maken heb, dus dat er binnenkort ook wel vanaf kan.

>  En virtualbox zit natuurlijk tegenwoordig in contrib.

Maar dat heeft volgens mij meer te maken met Debian's enorm strenge
richtlijnen voor software in main. Ik meen dat het komt door de Open
Watson compiler die door Oracle wordt gebruikt om het virtuele BIOS te
compileren; is het niet? En de licentie daarvan was dan weer niet
DFSG-compliant, waardoor een deel van de toolchain niet in main aanwezig
was, en het uiteindelijke pakket daar dus ook niet mag zijn.

Volgens mij is het uiteindelijke product nog altijd GPLv2 - al zit het
nu in contrib.

--
Met vriendelijke groeten, / With kind regards,

Kevin Keijzer

FSFE Edu Team

kevin at quietlife.nl / the_unconventional at fsfe.org

()  against HTML e-mail