belasting-vm (dankzij vagrant) is niet veilig met de standaardinstellingen!

Felix C. Stegerman flx at fsfe.org
Mon Jan 27 23:49:37 CET 2014

On 2014-01-27 10:02, Kevin Keijzer wrote:
> Hoi Felix,

> Op zich wel. En eventueel kan je ook één van je vorige mails
> quoten:

Ik ga die development VM morgen testen met een oudere vagrant versie.
 Daarna pas ik 'm aan zodat ie de belasting VM wordt.  En dan zet ik
een link samen met die quote op m'n blog.  Dan kun je daar naar linken.

> De binaries zijn niet gigantisch. /usr/bin/ib2013ux is 9,2MB en de
> 8 binaries in /usr/share/belastingdienst.nl/ib2013/ komen opgeteld
> op 1,8MB. Voor de rest lijkt het programma te bestaan uit gezipte
> HTML's.

> Anders maar gewoon adviseren om pen en papier te gebruiken? Dat doe
> ik zelf namelijk ook.

;-)

> Alleen om de packages te testen; inderdaad in verschillende VM's.
> Maar zelf doe ik m'n aangifte met de hand. (Niet dat er veel aan te
> geven valt, maar dat komt door m'n leeftijd.)
>
> Ik hoop dat het aangifteprogramma tegen de tijd dat ik serieus
> dingen in moet gaan vullen gewoon een AJAX-oplossing is geworden.
> Zelfs als het niet voor 'ons' zou zijn, hebben de mensen met
> tablets daar in ieder geval nog iets aan. (Zelf vind ik
> touchscreens verschrikkelijk, maar om de één of andere reden ben ik
> daar een uitzonderingsgeval in.)

Mijn nieuwe laptop heeft een touchscreen, en dat is voor bijvoorbeeld
het 'tikken' (ipv klikken) op links soms toch wel handig (al gebruik
ik het zelden).  Verder gebruik ik liever geen touchscreen, en ook
liever geen muis (en al helemaal geen touchpad).  Maar het ligt erg
aan de context.  Ik heb ook een tablet (leuk speelgoed) en daar vind
ik het touchscreen niet zo'n probleem.  Je moet er alleen niet mee
willen werken.

> [...]
> zijn als ik m'n BIOS regelmatig zou updaten, maar BIOS-updates
> zorgen bij mij altijd alleen maar voor regressies. Dus doe dan maar
> <20kB aan microcode in /lib/firmware.
>
> Daarnaast heb ik ook nog een Lemote YeeLoong in de kast liggen. :)
>
> In de praktijk zijn WiFi-chips vaak het grootste probleem, maar
> Atheros lijkt het de afgelopen jaren heel goed te doen wat
> degelijke vrije drivers en firmware betreft. En voor minder dan 10
> euro heb je al een Atheros-module inclusief verzendkosten uit Azië,
> als je bereid bent om twee maanden op de bezorging te wachten.

Ik heb jammer genoeg zo'n broadcom die firmware nodig heeft :-(

> Ik gebruik eigenlijk altijd VM's als 'staging ground', zelfs voor
> vrije software. Ik wil toch eerst de nodige ervaring met
> applicaties hebben voordat ik ze op m'n productiesystemen toelaat.

Daar gebruik ik ze idd. ook voor.  Was ook handig om bijvoorbeeld mijn
backup script te testen; ik wil immers liever niet dat ik ineens data
kwijt ben door een typefout.  En ik heb dus nu voor mijn werk
eindelijk een standaard development VM voor de programmeurs gemaakt.

> Verder heb ik (helaas) unrar geïnstalleerd, al meen ik dat dat niet
> vrij maar wel open source is. Als het goed is, is het alleen niet
> vrij omdat de broncode niet gebruikt mag worden om het
> rar-algoritme te reverse-engineeren. En aangezien ik toch nooit
> iets met rar comprimeer, heb ik ook totaal geen interesse in dat
> algoritme.

Ik gebruik daarvoor unar [sic], daar zit een vrije implementatie van
unrar in.  En virtualbox zit natuurlijk tegenwoordig in contrib.

- - Felix

- --
Felix C. Stegerman
vice-coordinator, dutch fellowship group of fsfe