[fsfe-fi] DFD 2012

Petri Salmela pesasa at iki.fi
Sat Jan 7 18:57:53 CET 2012

Hei!

Otanpa taas esiin tämän Document Freedom Day 2012:n, ettei pääse unohtumaan.

Ajatukseni on varata Viikon VALO -sivustolla viikko 13 tuolle.

Olen Lindforsin Timon kanssa samoilla linjoilla siitä, että jos halutaan
mainostaa vapaita tiedostomuotoja, olisi syytä olla selkeä vastaus
kysymykseen: Mitkä ovat vapaita tiedostomuotoja? Edes listana esimerkkejä.
Siinä suhteessa hiukan pettyneenä selailin tuota Document Freedom Day:n
sivustoa.
  http://documentfreedom.org/
Vain ODF-tiedostomuodot on tuolla mainittu ja nekin lähinnä sivulauseessa.

Viikon VALOn kanssa lähtisin mielelläni juuri siitä suunnasta, että
esittelisin vapaita tiedostomuotoja. Väliotsikkona tiedostomuodon nimi ja sen
jälkeen lyhyt esittely, mikä se on, mihin sitä käytetään ja millä ohjelmilla
sitä voi käyttää. Mahdollisimman käytännönläheistä. Jos tätä ei viedä
käytännön tasolle, jää kuulijoiksi vain meitä jo asioista jotain tietäviä ja
voimme vain keskenämme taputella toisiamme selkiin. ;-)

Mutta mitä tiedostomuotoja nyt pitäisi esitellä?
- odf (Siis oikeastaan odt, ods, odp, odg,...)
- pdf
- html
- svg
- png
- epub (html+png+zip)
Ja miten nyt on tuon jo aiemmin ihmetellyn zipin kanssa? Nuo
avoimiksi/vapaiksi julistetut ODF-tiedostothan ovat läjä zip-pakattuja
tiedostoja, kuten myös epub-tiedostot. No siitä näköjään todettiinkin jo, että
avoin ja vapaa käytettäväksi, vaikkei virallista standardia olisikaan.

Otto totesi aiemmassa kirjoituksessaan:
> Päivän nimi ei kuitenkaan ole avointen standarien päivä, vaan avoimen
> dokumentin päivä, millä viitataan OpenDocumentiin
> (http://documentfreedom.org/2011/odf.fi.html).

Onko näin? Tarkoitetaanko tässä nyt kuitenkin vain OpenDocumentia? Ja sitä
paitsi Eihän tuon päivän nimi ole myöskään avoimien dokumenttien päivä vaan
dokumenttien vapauden päivä.

Kertokaa vaan, jos olen ymmärtänyt jotain väärin, niin tiedän, mihin suuntaan
tuota Viikon VALOn artikkelia aiheesta kannattaa lähteä viemään.

Vähintään voitte auttaa kertomalla, mitä tiedostomuotoja kannattaa ottaa
esiteltäviksi.

/Petri
--
Viikon VALO #53 - 2x01 Mozilla Thunderbird - http://viikonvalo.fi/Thunderbird