[fsfe-fi] DFD 2012

Timo Juhani Lindfors timo.lindfors at iki.fi
Sat Jan 7 19:30:23 CET 2012

Hei,

Petri Salmela <pesasa at iki.fi> writes:
> Viikon VALOn kanssa lähtisin mielelläni juuri siitä suunnasta, että
> esittelisin vapaita tiedostomuotoja. Väliotsikkona tiedostomuodon nimi ja sen
> jälkeen lyhyt esittely, mikä se on, mihin sitä käytetään ja millä ohjelmilla
> sitä voi käyttää. Mahdollisimman käytännönläheistä.

Kuulostaa hyvältä. Nimenomaan kannattaa listata sekä vahvuuksia että
haasteita. Mitä jos laitettaisi mukaan myös esimerkkitiedostoja jotta
ihmiset pääsevät kokeilemaan omilla softillaan?

> Ja miten nyt on tuon jo aiemmin ihmetellyn zipin kanssa? Nuo
> avoimiksi/vapaiksi julistetut ODF-tiedostothan ovat läjä zip-pakattuja
> tiedostoja, kuten myös epub-tiedostot. No siitä näköjään todettiinkin jo, että
> avoin ja vapaa käytettäväksi, vaikkei virallista standardia olisikaan.

En stressaisi hirveästi vaikka vahingossa listaisimme formaatin joka
myöhemmin katsottaisi jotenkin suljetuksi. Ainakin minua kiinnostaa
enemmän se miten hyvin tai huonosti ne toimivat vapaalla (ja miksei
epävapaallakin) softalla.

-Timo