[fsfe-fi] Matkalle FSCONSiin Göteborgiin marraskuussa?

Arto Teras ajt at flug.fi
Fri Sep 11 00:31:15 CEST 2009

2009/9/10 Otto Kekäläinen <otto at sange.fi>:

> [FSCONS 13-15.11.2009, Göteborg]
>
> Minä ajattelin lähteä ja olen kiinnostunut matkojen ja majoituksen
> yhteistilauksesta, jos sillä pääsee reissuun halvemmalla. Yhdessä
> matkustaminen voi olla myös hauskempaa ;)

Joo. Timo Jyrinki ja Ville Sundell ovat ainakin konferenssin
puhujalistan mukaan myös lähdössä. Timo ja Ville - oletteko te
halukkaita osallistumaan yhteismatkaan jos löytyy kaikille sopiva
aikataulu?

> Minusta tosin matka kannattaisi tehdä lentäen, koska se olisi
> huomattavasti nopeampaa ja todennäköisesti ekologisempaakin.

Itse preferoin laiva+juna-yhdistelmää - inhoan lentoasemien
turvatarkastuksia ja arvelen laiva+juna-yhdistelmän olevan myös
ekologisempi kun on 3-4 henkeä hytissä [1].

Lähtisin mieluiten Helsingistä to n. klo 17 lähtevällä laivalla (joka
saapuu Tukholmaan pe-aamuna) ja palaisin ma-iltana Tukholmasta
lähtevällä laivalla joka saapuu Helsinkiin tiistaiaamuna. Tämä veisi
kaksi arkipäivää (pe ja ma), mikä voi tuottaa osalle hankaluuksia,
mutta mahdollistaisi osallistumisen koko konferenssin ohjelmaan.

Laivamatka on halvin Vikingillä, vähintään 30 päivää ennakkoon varaten
ja maksaen C-luokan koko hytti maksaa 55 € / suunta eli 110 €
edestakaisin. Neljällä hengellä hinta on siis 27.50 € / hlö, kolmella
hengellä vajaat 40 € / hlö. Normaalihinta on kaksinkertainen, ja Silja
maksaa suunnilleen saman (eli halvimmillaan reilut 50 euroa / hlö
edestakaisin). Yksittäinen mies- tai naispaikka jaetussa hytissä on
Siljalla 36 € / suunta eli 72 € edestakaisin, Vikingillä niitä ei ole
tarjolla. B-luokan hytin saa Vikingillä 10 euron lisähinnalla per
hytti.

Juna Tukholma-Göteborg on 10-50 € / hlö / suunta, hinnat vaihtelevat
paljon päivän ja kellonajan mukaan. Perjantaina aamupäivällä eli
menomatkalla näyttää olevan lähinnä suht. kalliita vuoroja, sen sijaan
ma 16.11. päivällä pääsee takaisinpäin jopa 95 kruunulla. Bussi on
20-30 € / suunta, hinta vaihtelee vähemmän kuin junissa.

Hinta-arvio edestakaiselle laiva+juna- tai laiva+bussimatkalle
yhteensä siis 70-150 euroa / henkilö, plus tietysti ateriat joihin
helposti uppoaa laivalla rahaa ellei harrasta säästömatkailua ja syö
vain omia eväitä. Halvimmillaan edestakainen matka taitaisi tällä
hetkellä irrota 66 eurolla per henkilö (laivat yht. 27.50 € + bussi
(meno) n. 300 SEK + juna (paluu) 95 SEK).

Suora edestakainen lento Helsinki-Göteborg-Helsinki pe menolla ja su
paluulla näyttää maksavan vajaat 200 euroa (SAS / Blue 1). Riikan
kautta välilaskulla pääsee noin 130 eurolla, mutta se ei ainakaan ole
enää ekologista. Näissä etuna se, ettei tarvitse ottaa töistä lomaa ja
yksi yö vähemmän Göteborgissa (joka voi olla etu tai haitta riippuen
näkökulmasta ;).

Varsin hyvä yhdistelmä olisi myös mennä laivalla torstaina, ja palata
lentokoneella su-iltana. Tämä näyttää ainakin nyt ajoissa varaten
olevan varsin edullista: yhdensuuntainen Finnairin lento Göteborg -
Helsinki 15.11. klo 17:50 - 20:10 maksaa vajaat 70 € per henkilö.
Tällöin laiva+juna+lentomatkan yhteishinnaksi tulisi alle 150 euroa,
olettaen että menomatkalla on 4 henkeä hytissä. Timolle ja Villelle
tämä ei kuitenkaan taitaisi sopia, koska heillä on esitykset su 15:45
alkavassa Lightning Talks -sessiossa. Maanantaina 16.11. löytyy myös
samanhintaisia lentoja Göteborg-Helsinki (lähtöajat 12:55 ja 17:50).

Millaista majoitusta porukka toivoisi? Hotellia, hostellia,
kotimajoitusta? Omia tai tämän porukan kesken jaettuja huoneita vai
sänkyä makuusalissa? FSCONSin sivuilla on linkkejä muutamiin
majoituspaikkoihin: http://fscons.org/accommodation

Itse tykkään sohvasurffauksesta (CouchSurfing) ja vastaavista, mutta
hostelikin kelpaa. Mieluiten ei kuitenkaan mikään kallis hotelli.
Tässä on toki helppo tehdä erilaisia ratkaisuja eri ihmisten toiveiden
mukaan, vaikka matka taitettaisiinkin yhdessä.

Terveisin

Arto

[1] (Offtopic) Ekologisuus kiinnostaa, valitettavasti aiheesta on
vaikea saada kunnon tietoa erityisesti laivojen osalta. Laiva on
ekologisempi rahtiliikenteessä kilomäärään suhteutettuna kuin
lentokone, mutta matkustajaliikenteessä laivalla kuljetetaan paljon
enemmän kiloja per henkilö kuin lentokoneella (kun huomioidaan hytit,
ravintolat ym.). Myös siitä, kuinka paljon päästöt ovat haitallisempia
10 km korkeudessa (lentokone) verrattuna päästöihin maan tasalla /
merellä (laiva), ollaan montaa mieltä. Hyviä linkkejä aiheesta otetaan
mieluusti vastaan. Yritin löytää niitä puolitoista vuotta sitten
(http://ajt.iki.fi/blog/main/2008/01/28/eco_travel, kts. myös
kommentit), mutta en onnistunut.

--
Arto Teräs <ajt at flug.fi>, +358-50-5941416
Tiedottaja, Finnish Linux User Group FLUG ry