Belastingdienst en AGPL

Jelle Hermsen jelle at fsfe.org
Thu May 7 07:47:32 CEST 2015

Ik ben het helemaal eens met wat Jeroen zegt en dat is ook mijn eerdere
punt.

Als je wil weten hoe je zaken als dit het best kunt oplossen, is het handig
om te kijken naar hoe Bradley Kuhn van de Software Freedom Conservancy dit
al jarenlang doet. Hij heeft een uitstekende podcast "Free as in Freedom"
samen met Karen Sandler die onder andere zulk soort zaken bespreekt. Om je
meer te verdiepen in de juridische kwesties rond vrije software, is het ook
aan te raden hun eerdere podcasts te beluisteren die onder de vlag van de
Software Freedom Law Center werden gemaakt:
http://www.softwarefreedom.org/podcast/ . Bradley is tevens de originele
auteur van de AGPL, dus als je hier meer over wil weten dan is hij de
perfecte bron.

Software licenties zijn een ingewikkeld onderwerp en uiteindelijk moet je
jurist zijn om die in alle finesses te kunnen doorgronden. Maar daarnaast
moet je ook redelijk en vriendelijk blijven tegen de partij die een
licentie misschien schendt. Zelfs als ze een licentie schenden, is dit niet
altijd moedwillig.

Groet,
Jelle