Belastingdienst en AGPL

Jeroen Dekkers jeroen at dekkers.ch
Wed May 6 22:22:48 CEST 2015

At Wed, 06 May 2015 21:25:39 +0200,
Rijk Ravestein wrote:
> Ik neem graag aan dat de Belastingdienst inmiddels inziet dat het
> gebruik van "free" software zo zijn voordelen heeft en dat juridisch
> ook tussen de oren heeft. Open source met een "permissive license" en
> LGPL mogen zonder problemen in non-free software, zoals de
> Belastingdienst gewend is te produceren, worden gebruikt. Maar voor de
> AGPL gelden andere regels: gebruik van AGPL software als onderdeel van
> een software pakket verplicht dit pakket om zelf ook de AGPL licentie
> te gebruiken. En dit is precies waar de Belastingdienst met iText de
> fout in is gegaan.

Dat is een conclusie die je niet zomaar kan trekken zonder kennis te
hebben van de IT architectuur van de Belastingdienst. Ook al kan je op
een knop drukken waarbij de PDF vervolgens gegenereerd wordt (zover ik
begrepen heb - de aangifte voor ondernemers werkt nog op de oude
manier), dat wilt niet zeggen dat de PDF ook daadwerkelijk door de
service waar de gebruiker direct gebruik van maakt gegenereerd
wordt. Dat kan prima een andere service op een andere server zijn en
misschien zelfs nog een of meerdere services tussen staan. De service
die de PDF's genereerd kan dus aan de AGPL voldoen zonder dat je daar
wat van ziet. En het kan zijn dat de discussie tussen iText en de
belastingdienst daar ook over gaat en ik ben het met Maurice eens dat
we dat aan de juristen van beide partijen kunnen overlaten.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Dekkers