Belastingdienst en AGPL

Jelle Hermsen jelle at fsfe.org
Wed Apr 29 20:25:02 CEST 2015

Ik ben geen jurist, maar volgens mij ligt de toepasbaarheid van de AGPL
niet zo eenvoudig als:
=> ik druk op de website op een knop
=> ergens wordt op de 1 of andere manier AGPL gelicenseerde software
aangeroepen
=> de webapplicatie is echter niet onder AGPL gelicenseerd
=> ergo: overtreding

Het gaat inderdaad om de licentie van het softwarepakket zelf,
desalniettemin is het belangrijk om te weten hoe de software gebruikt
wordt, voordat je kunt concluderen dat hier een overtreding gaande is. Dit
is onder andere afhankelijk van of de software wordt geëmbed in hun eigen
code, of direct naar gelinkt wordt, of alleen extern wordt aangeroepen.
Puur het feit dát er AGPL gelicenseerde software wordt gebruikt op hun
server en ze hun eigen websoftware niet onder de AGPL verspreiden betekent
nog geen overtreding. Je kunt ook Mongodb gebruiken op je server, zonder
dat al je gruwelijke ASP.net code AGPL gelicenseerd hoeft (niet dat ik me
kan voorstellen dat je daar de mensheid een plezier mee zou doen, maar soit
:-).

Het is erg interessant om te weten of de Belastingdienst itext als library
opneemt in zijn eigen code. In dat geval is er sprake van een "modified
program" en moet de AGPL licentie op het gehele derivate werk toegepast.
Als dat niet zo is dan ligt het anders, want dan gaat de networking
clausule wellicht niet op. Als ze itext bijvoorbeeld via een
wrapperapplicatie aanroepen via een fork oid, dan hoeven ze technisch
gezien het geheel niet onder AGPL te verspreiden. Dit is wel een
punaisepoetserige interpretatie van de AGPL, maar volgens mij niet onjuist.

Het imho meest relevante stukje in de AGPL licentie is de volgende:
Notwithstanding any other provision of this License, if you modify the
Program, your modified version must prominently offer all users interacting
with it remotely through a computer network (if your version supports such
interaction) an opportunity to receive the Corresponding Source of your
version by providing access to the Corresponding Source from a network
server at no charge, through some standard or customary means of
facilitating copying of software. This Corresponding Source shall include
the Corresponding Source for any work covered by version 3 of the GNU
General Public License that is incorporated pursuant to the following
paragraph.

Anyway, potentiële grijze gebieden etcetera daargelaten, het lijkt me een
heel goed plan om de belastingdienst aan te tand te voelen over hun gebruik
van dit pakket.

Groet,
Jelle