Belastingdienst en AGPL

Reinout van Schouwen reinout at vanschouwen.info
Wed Apr 29 17:21:56 CEST 2015

Jelle Hermsen schreef op 2015-04-29 15:53:
> Ik betwijfel eerlijk gezegd of hier echt een licensing issue ligt. De
> licentie van de software die is gebruikt om de pdf te genereren mag
> dan weliswaar AGPL zijn, dit betekent nog niet dat de PDF zelf ook
> onder die licentie valt.

Corrigeer me als ik het mis heb, maar het gaat hier toch ook helemaal
niet om de licentie van de PDF zelf, maar om de licentie van de software
waarmee hij gegenereerd is?

> Bovendien is het maar erg de vraag of jij als
> ontvanger van de pdf in dit geval wel de gebruiker bent van het
> softwarepakket in kwestie. In dit geval is de Belastingdienst dat zelf
> en is het niet zo dat jij zelf de software gebruikt over een
> netwerkverbinding.

De Belastingdienst biedt een webapplicatie aan die mij als
belastingplichtige in staat stelt om met een druk op de knop een PDF te
genereren uit de ingevulde gegevens en te downloaden. Ben ik dan niet de
werkelijke gebruiker, maar de Belastingdienst? Dat lijkt me toch sterk.

@Rijk:

Bedankt voor je antwoord, dit lijkt me inderdaad een goede optie. Wat me
ook wel interessant lijkt is om een officieel verzoek voor inzage in de
broncode in te dienen bij de Belastingdienst, maar daar zou ik toch echt
de juristen van de FSF(E) wel voor nodig hebben.

groeten,

--
Reinout van Schouwen