[Translators] [NL / Translators] Kan iemand eens naar deze vertaalde folder kijken?

Felix C. Stegerman flx at fsfe.org
Sun Jan 26 16:29:12 CET 2014

On 2014-01-26 08:37, Jelle Hermsen wrote:
> Hoi iedereen, Wat fijn dat er weer actief gewerkt wordt aan
> vertalingen.

Inderdaad.

> Voor de consistentie is er trouwens een woordenlijst. Hierin staan
> onder andere beslissingen tav hoofdlettergebruik bij "Vrije
> Software": http://fsfe.org/contribute/translators/wordlist.nl.html

Die heb ik laatst nog gezien -- maar ik was 'm blijkbaar al weer vergeten.

> Ik heb ook een tijdje vertalingen gedaan voor de FSFE en het is
> vaak verleidelijk om erg dicht bij het origineel te blijven.
> Hierdoor heb ik zelf regelmatig vertalingen opgeleverd die
> weliswaar accuraat waren, maar niet het meest vloeiende Nederlands
> opleverden. Ik denk dat je af en toe het origineel meer los kunt
> laten ten behoeve van de leesbaarheid.

Daarom is het ook handig om er met meerdere personen naar te kijken
;-)  En ik vond het bij deze folder vooral lastig om binnen de
beperkte ruimte te blijven.  Nederlands is vaak toch wat langer dan
Engels.

> @Kevin:
> Deze opmerking is bijzonder ongepast. De genderkloof in de IT is
> enorm en in de Vrije Software-gemeenschap is die nog veel groter.
> Het zijn juist dit soort "grapjes" over "boze feministen" die
> zorgen voor een seksistisch en vrouwonvriendelijk klimaat.

Dat zal Kevin ongetwijfeld niet zo bedoeld hebben, maar je hebt
natuurlijk gelijk.

> Groet, Jelle

- - Felix

- --
Felix C. Stegerman
vice-coordinator, dutch fellowship group of fsfe