Fellowship Netherlands alive again?

Jelle Hermsen jelle at fsfe.org
Thu Nov 25 15:23:24 CET 2010

On Thu, 2010-11-25 at 14:39 +0100, Winand wrote:
> Even over die ANBI-erkenning. Wat is precies het plan? Voor de Duitse
> stichting een erkenning aanvragen? Of gaan we een Nederlandse tak van
> de FSFE oprichten met bijhorende stichting?
Een plan is nog een groot woord :). Ik denk dat het handig is om een
anbi te regelen voor de FSFE, zodat we vrije software liefhebbers kunnen
helpen om hun kerstbonussen op een goede wijze uit te geven.

Voor de mensen die nog niet geheel op de hoogte zijn:

Om ervoor te zorgen dat donaties vanuit Nederland belastingaftrekbaar
zijn, moet je ervoor zorgen dat je wordt aangemerkt als een Algemeen Nut
Beogende Instelling. (zie ook
http://www.belastingdienst.nl/variabel/niet_commerciele_organisaties/index.html en http://www.anbi.nl )
Het is mogelijk om als buitenlandse instelling een anbi te krijgen. Dan
moeten we schriftelijk een aanvraagformulier indienen bij
Belastingdienst/Oost-Brabant. We hebben dan ook geen fiscaal nummer
nodig.

Om dit te kunnen regelen is het met name nodig dat we alle vereisten van
de belastingdienst op een rijtje krijgen en alle benodigde informatie
verzamelen. Hiervoor zullen we moeten uitzoeken wie bij de FSFE de
financiën regelt en de nodige jaarrapporten/overzichten opvragen.

De eisen van de belastingdienst staan hier:
http://www.belastingdienst.nl/variabel/niet_commerciele_organisaties/niet_commerciele_organisaties-03.html#P32_2014

Het is belangrijk om alles netjes op te volgen en goed bij te houden,
want als je een anbi hebt gekregen terwijl je die eigenlijk niet
verdient dan kunnen ze dit nog met terugwerkende kracht terugtrekken,
met de nodige gevolgen. Gelukkig blijven donaties die dan gedaan zijn
wel gelden als aftrekbaar.

Maar goed, een hoop om uit te zoeken en te regelen hiervoor, maar ik
denk zelf dat dit een belangrijk punt is.

Groeten,
Jelle