[Fsfe-se] Vervas ramavtal om "öppen programvara"

Jonas Oberg oberg at fsfeurope.org
Tue Nov 6 12:08:31 CET 2007

Hej,

har idag tittat igenom Vervas ramavtal för programvara och tjänster
2007, specifikt då det som handlar om "öppen programvara" där man haft
med som "skall"-krav i upphandlingen att programvaran som erbjuds måste
uppfylla OSI:s definition av "open source".

Det slog mig när jag tittar på priserna som Redbridge och Init angivit
att de även tänkt sig att man vill sälja ex.v. Red Hat Enterprise Linux,
Red Hat Cluster Suite och SUSE Linux Enterprise Server genom ramavtalet.

Är det någon som kan kommentera på om dessa produkter verkligen
uppfyller OSI:s definition? Jag är tveksam och misstänker att de
innehåller en signifikant del proprietär programvara.

--
Jonas Öberg
Free Software Foundation Europe			( Join the Fellowship )