[Fsfe-se] Fria program som bist åndshjä lp?

Anders Lindbäck anders.lindback at linuxbolaget.se
Sat Oct 14 01:07:58 CEST 2006

kent berggren wrote:
> Hej
> Asien och de är knepiga.

> Nä men det finns nog någon som inte tycker om att man använder bistånd till
> fria program.

> Nix
> Problemet är att en hel del länder i 3de världen har radiostationer.
> Program till radio och TV stationer kostar MASSOR av pengar.
> Ofta vill ha betal per tänkt lyssnare.
> Är det ett stort land och man vill använda programet till en kortvågs station..
> Ja då har man inte råd.

För en 10 år sedan hade jag en kollega som sysslade med amatörradio och han
använde Linux för att det fanns bra programvara för dessa under Linux.
Eftersom jag själv inte håller på med det så vet jag inte vilka program
han menade men jag gissar på att om du söker lite så borde du finnas programvara
för kortvågsradio för Linux.

Videoredigeringsprogram och ljudeditoringsprogram finns även det för Linux.

Så om du letar lite så finns det en del programvara redan utvecklad som
kan tänkas att fixa det behov som finns för att kunna köra en radiostation
och en tv-station helt på fri programvara.

--
Anders Lindbäck
EPO guidelines 1978: "If the contribution to the known art resides