[Fsfe-se] Fria program som bist åndshjä lp?

Henrik Sandklef hesa at sandklef.com
Thu Oct 12 22:31:19 CEST 2006

kent berggren wrote:
> Hej
> Frågan kom upp i en vild diskussion i en annan lista.
> Hur skulle det vara om man sökte pengar för att skriva program i öppen
> kod som man sedan ger bort till länder i tredje världen?

Istället för öppen kod föredrar jag termen Fri Programvara[1].

Att söka pengar för att hjälpa länder i tredje världen låter
(självfallet) jättebra. En konkret plan för hur det skall gå till behövs
dock (så klart). Var skall pengar sökas ifrån? Vilka specifika program
anses viktiga för tredje världen (och som inte redan finns som Fri
Programvara)? Vilka skall göra jobbet?

[1] http://www.gnu.org/philosophy/free-software-for-freedom.html

> Finns det några program, tekniska, juridiska, politiska eller moraliska?

Tekniska: vissa delar av tex Afrika har ganska dålig täckning så att vi
(bortskämda som vi är med bredband) kan inte förvänta oss att det bara
är att ladda ned för de tilltänkta mottagarna. Hur hanterar man sådant?
Vilka språk skall stödjas?

Juridiska: Jag tror inte att det finns några hinder för detta. Som jag
kommer ihåg just nu är det stora problem med kryptering och USA.

Politiska, Moraliska: Kan du utveckla? Tänker du på om programmen skulle
användas i krig eller liknande?

> Många av de program som länderna behöver kostar oftast alldeles för mycket för dem.

Det finns ju faktiskt en del program i dag:
  GNU/Linux + OpenOffice kommer man ganska längt med.

Kanske är det på utbildning man skulle satsa i stället?

> Min ide var att man skulle anställa några programerare för att skriva program och då i öppen kod.
> Är ide dum eller vad tycker ni?

Låter jättebra. Det är ett stort jobb med många papperskvarnar. Jag kan
inte dra i ett sådant jobb just nu, men jag kan bistå som bollplank.