[Fsfe-se] Klippa in GPL-kod i "public domain" program om man anger vilka delar som är GPL?!?

Martin Olsson mnemo at minimum.se
Sat May 20 04:27:20 CEST 2006

Om man fotograferar i RAW format och vill konvertera sin bilder till
.jpg eller dylikt mha Linux så använder man i regel följande program:
http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/
(alternativt ngt annat program vars kod är baserad på dcraw)

Hur som helst, jag kollade just source koden till dcraw och längst upp
står det följande:

    Attention!  Some parts of this program are restricted under the
    terms of the GNU General Public License.  Such code is enclosed
    in "BEGIN GPL BLOCK" and "END GPL BLOCK" declarations.
    Any code not declared GPL is free for all uses.

Jag undrar.. kan man verkligen göra såhär? Alltså ta snippets av GPL kod
och klippa in i sin source (som ej totalt sett är GPL licensierad)??

Någon som kan klargöra?

mvh
martin