[Fsfe-se] GNU-möte (start 2006-02-14 i Göteborg)

Jon Kristensen jon.kristensen at dedikerad.se
Sun Feb 19 14:22:50 CET 2006

Hej!

Jag (och Henrik) tänkte att jag skulle sammanfatta vad som sades om
Dedikerad GNU* eller om GNU för allmänheten och i skolor i allmänhet.
Detta var för övrigt huvudsakligen samtalsämnet på mötet.

I det stora hela kom vi fram till att det kommer att dröja aldeles för
länge innan Dedikerad GNU blir tillräckligt moget för att kunna användas
i exv. skolor. Vi pratade då istället om Ubuntu** och Edubuntu*** och om
att man, iom att Ubuntu (kanske) inte har en tillräckligt strikt linje
vad det gäller fri och ofri programvara, skulle kunna forka Ubuntu och
kalla det för "Gnubuntu" eller nåt liknande.

Det pratades även om Gentoo- vs Debian-baserade system.

*) http://www.dedikerad.se/projects/dedikerad_gnu/
**) http://www.ubuntu.com/
***) http://www.edubuntu.org/

/Jon