[Fsfe-se] GPL-detalj

Patrik Lermon patrik at allthetests.org
Fri Sep 30 16:55:44 CEST 2005

Jon Kristensen skrev:
> Jag har alltid tyckt att den första meningen i GPLs "Preamble" har varit
> lite dum, den säger "The licenses for [most software] are designed to
> take away your freedom to share and change it.". Anledningen till att
> jag anser att det är lite dumt är att det ju skulle behöva ändras om
> mängden fria program blev större än mängden proprietära program.
>
> Det som fick mig att skriva detta var att jag läste någonstans att
> Richard Stallman hade sagt att GPL3 skulle vara en "perfekt" licens som
> aldrig skulle behöva ändras, varför jag tycker att man borde kunna
> [...]

Fast å andra sidan betyder väl "The licenses for [most software] are
designed to take away your freedom to share and change it." att de
flesta _licenser_ faktiskt är designade för att beröva frihet.

Och det kan ju ändå stämma även om GPL-licensierade program skulle bli
fler (om man nu inte syftar på licenser som de faktiska kopiorna av
licensen  ;-)

--
Best regards,
   Patrik