[Fsfe-se] GPL-detalj

Jon Kristensen jon.kristensen at dedikerad.se
Fri Sep 30 12:39:37 CEST 2005

Jag har alltid tyckt att den första meningen i GPLs "Preamble" har varit
lite dum, den säger "The licenses for [most software] are designed to
take away your freedom to share and change it.". Anledningen till att
jag anser att det är lite dumt är att det ju skulle behöva ändras om
mängden fria program blev större än mängden proprietära program.

Det som fick mig att skriva detta var att jag läste någonstans att
Richard Stallman hade sagt att GPL3 skulle vara en "perfekt" licens som
aldrig skulle behöva ändras, varför jag tycker att man borde kunna
omformulera denna första rad på något sätt.

Vad tycker ni? :-)

--
Jon Kristensen
Ordförande i Dedikerad