[Fsfe-se] (Off-topic) Köp av Windows-fri dator

Henrik Sandklef hesa at sandklef.com
Thu Sep 8 11:25:39 CEST 2005

Hej Jon

On ons, 2005-09-07 at 18:45 +0200, Jon Kristensen wrote:
> Jag vill ha en klar skärmbild, en tyst dator, god
> batteritid och någonting som håller (t ex min kompis dator fick
> fläckar
> på skärmen när han hade stängt den (försiktigt) ett hundratal gånger).

Du står inför några val som påverkar priset.

1) Upplösning.
Om du väljer 1280x1024 blir priset väsentligen lägre än om du väljer
1440x...   Om du å andra sidan väljer lägre upplösning tycker jag att
man förlorar lite i användbarhet. Mitt förslag, välj på 1280x1024.

2) CPU + Tyst
Behöver du ha lång batteritid välj en CPU som går att "klocka ner". En
sådan dator blir dessutom (oftast) tyst då fläkten inte behöver stå på
hela tiden :)

Jag tycker att frekvensen på CPUn på en bärbar inte skall överskattas.
Du har ändå så dålig access-tid på HDn som gör att stora kompileringar
ändå tar lång tid. Oavsett CPU-frekvensen.

Kolla också på följande punkter (som inte påverkar priset så mycket).

3) Mus
Min erfarenhet är att den inbyggda musen brukar gå sönder tidigt. Kolla
så att musen ser robust ut. Om musen går sönder finns det en person som
har gjort ett program som kan emulera en mus mha tangenter[1] och vice
versa. För övrigt kan programmet mycket mer än så. Min falska blygsamhet
förbjuder mig att säga vem som har skrivit programmet ;)

4) Inbyggt W-LAN
Vilken standard stöds. Bara 'b' eller 'b' och 'g'. Finns det drivare för
kortet?

5) Serie-port
Det kanske bara är jag som vill ha sådana. Idag finns det inte serieport
på alla bärbara.

6) Antal PC-CARD-platser
Behöver du fler än en. Jag vill ha två.

7) USB