[Fsfe-se] Hosting

Jonas Oberg oberg at fsfeurope.org
Thu Oct 20 14:08:04 CEST 2005

Under ett par år nu har servrarna för Free Software Foundation Europe
hostats av Göteborgs Universitet genom Institutionen för informatik.
Efter nyår så kommer institutionen successivt att flytta till nya
lokaler utan samma möjligheter, och jag skulle därför behöva tips på
vilka som skulle kunnas vara intresserade av att ta över en sån hosting.

Datorerna i sig är två 19"-burkar från HP med tillhörande diskkabinett.
Dessa kan dock bli ett par till så småningom. Vi tittar även på att
utöka med remote management-utrustning, UPS och sånt.

Bandbreddskraven är ganska modesta, men tillgången till IP-nummer är av
desto större betydelse. Även om det är fåtalet fysiska maskiner så kör
vi ett antal virtuella servrar på dem. Ett dedikerat /27-nät vore helt
klart fördelaktigt, om än inte något strikt krav.

Så; tips, idéer, erbjuanden, kan skickas till mig :-)

Jonas Öberg
Free Software Foundation Europe