[Fsfe-se] Svensk GNU/Linux-distribution

Jon Kristensen jon.kristensen at dedikerad.se
Fri May 20 11:36:07 CEST 2005

fre 2005-05-20 klockan 09:15 +0000 skrev Michael Kjorling:

> Jag har ett annat förslag, som inte nödvändigtvis behöver utesluta
> ditt: ge användaren ett par färdiga mallar för installationen, kanske
> med program som liknar varandra inbördes. Då kan användaren välja till
> exempel "Windows-liknande" eller något dylikt, och behöver inte gå
> igenom långa listor med program för att välja själv. Ett sådant val
> skulle dessutom kunna välja ut en grundkonfiguration som matchar de
> val användaren gör.

Bra idé!

> Däremot ska MÖJLIGHETEN att välja enskilda paket/program naturligtvis
> finnas. Tycker jag i alla fall.

Absolut. Synaptic Package Manager eller dylikt måste ju finnas kvar.

> Nykomlingen till Linux vet knappast vad cron, Abiword eller GIMP är -
> eller hur man använder vi. Hittar man däremot ikoner på skrivbordet i
> stil med "ordbehandling", "webbläsare", "e-post", "bildbehandling" och
> så vidare så är det betydligt lättare.

GNOME har ju börjat lite med detta. Istället för Rhythmbox så står det
"Musikspelare" osv. Jag installerade Debian hos min far för ett tag
sedan och han tyckte det var förvirrande att man inte såg vilket
OpenOffice.org-program som gjorde vad vid första anblick. "Vilken av dem
här motsvarar Word?" liksom.

Exempel:
* Ordbehandlaren OpenOffice.org Writer
* E-postprogrammet Evolution
* Bildbehandlaren GIMP
* ...

> Samt några bokmärken (eller länkar) till exempelvis FFII, FSFE, FSF,
> Gnuheter, kanske Slashdot och några andra. Det att visa på fördelarna
> med fri programvara behöver inte alls vara komplicerat.

Det borde ju absolut gå att integrera.

> Absolut. När jag installerade Linux på en familjemedlems dator var
> just spel nästan den första frågan jag fick. De ingick inte i
> fönsterhanterarens programmeny som standard men det var lätt att ändra
> på. (Synd att Internetuppkopplingen skulle strula, bara. Om någon här
> har fått pppd/chat att fungera ihop med Glocalnet så får ni gärna
> skicka en rad till mig privat. Jag kopplades bara ner varje gång jag
> försökte, efter att korrekt användarnamn och lösenord utväxlats, utan
> att PPP-handskakningen kom igång. WvDial kunde jag inte få att
> kompilera.)

Jon Kristensen
Ordförande i Dedikerad