[Fsfe-se] Svensk GNU/Linux-distribution

Jon Kristensen jon.kristensen at dedikerad.se
Fri May 20 11:25:19 CEST 2005

fre 2005-05-20 klockan 11:12 +0200 skrev Patrik Lermon:

> Här kan jag tyvärr inte försvara Ubuntu. Jag håller med dig.
> Men Debian håller ju på att få en grafisk installerare (väl?) och den
> kommer säkerligen att läcka över till Ubuntu snabbt, när den väl blir klar.

Ja, du har rätt. Och när den gör det blir det naturligt för den här
eventuella distributionen att byta - jag menar, vi är ju trots allt
Debian-baserade.

> Ja, det är kanske lite fräckt att skicka med en icke-standardiserad
> sources.list om man ska kalla distributionen för Ubuntu.

Jag tror det skulle innebära problem. Men då har man ju frågan var man
skall dra gränsen. Jag håller med Mathias Klang (Creative
Commons-Sverige-killen) i det han sade på förra FSFE-se-mötet (detta är
hur jag tolkade det iaf): antingen så gör man en distribution som är
"extrem" rent programvarupolitiskt och riskerar att misslyckas, eller så
är man lite liberal vad det gäller den fria programvara och löper inte
en lika stor risk att misslyckas. Men det är bara i det första fallet
man verkligen har en chans att lyckas med något nytt och bra.

> Det har du säkert rätt i. Debian-paket trivs i Ubuntu, men paket gjorda
> för Ubuntu trivs nödvändigtvis inte i Debian.

Okej, jag var rädd för att jag skulle ha rätt på denna punkten.

--
Jon Kristensen
Ordförande i Dedikerad