[Fsfe-se] Svensk GNU/Linux-distribution

Patrik Lermon patrik at gnupung.net
Fri May 20 11:12:18 CEST 2005

Jon Kristensen skrev:

> Bra idé! Jag kommer att gå på med negativ kritik mot Ubuntu med det
> lilla jag vet, bemöt mig gärna från andra hållet!
 >
> Det första problemet med Ubuntu är att installationen inte är grafisk,
> och även om det låter löjligt så tror jag att det kan skrämma folk.

Här kan jag tyvärr inte försvara Ubuntu. Jag håller med dig.
Men Debian håller ju på att få en grafisk installerare (väl?) och den
kommer säkerligen att läcka över till Ubuntu snabbt, när den väl blir klar.

> Sen kommer vi ju till huruvida distributionen uppmuntrar ofri
> programvara; det är ju väldigt lätt att installera ofria program i
> Ubuntu. Jag anser att distributionen endast skall erbjuda fria källor
> som default och att om du vill ha ofria källor, ja, då får du
> editera /etc/apt/sources.list för hand. Jag vill ju egentligen integrera
> lite info om fri programvara, och varför det är så viktigt.

Ja, det är kanske lite fräckt att skicka med en icke-standardiserad
sources.list om man ska kalla distributionen för Ubuntu.

> Sen vill vi som sagt inte bryta kompabiliteten med Debian, vilket jag
> har för mig att jag har läst att Ubuntu har gjort på sina ställen.

Det har du säkert rätt i. Debian-paket trivs i Ubuntu, men paket gjorda
för Ubuntu trivs nödvändigtvis inte i Debian.