[Fsfe-se] Svensk GNU/Linux-distribution

Jon Kristensen jon.kristensen at dedikerad.se
Fri May 20 11:15:57 CEST 2005

fre 2005-05-20 klockan 10:45 +0200 skrev Anders Lindbäck:

> Har tittat på liknande saker för jag anser att för att Linux
> skall få fart i Sverige så behövs en svensk distribution
> och kommersiell support för distributionen.

Kommersiell support kan bli trixigt. Men det är klart, om det börjar
användas så finns det ju antagligen en efterfrågan. Jag tänkte att man,
åtminstone till att börja med, satte upp ett sökbart webbinterface med
trådsektion (alla frågor, svar och kommentarer) och FAQ. Sen så har man
ett par frivilliga som hjälper till och kan copy+paste från vissa frågor
som ställs dagligen (där folk inte orkar kolla FAQ:en), typ.

> UserLinux har ett intressant sätt att göra det på genom att
> den bara innehåller 1 program av varje typ för att inte konfundera
> användaren - med bara 1 webbläsare i sätllet för 5 så blir det
> enklare att veta vilken man skall använda.

Jag håller med. Det skulle vara rent vansinne att ha fem webbläsare.

> Dvs i princip så skall den funka out of the box och alla program
> som användaren behöver skall installeras automagiskt.

Japp, det är precis det som är tanken. Ett dummy paket på vår apt-server
som innehåller konfiguration och alla dependencies (alla program som
skall finnas i systemet).

> Det är bara och skicka med några html-filer och sätta upp webbläsaren
> att peka på dem som startsida och som bokmärke.

Något sådant, ja.

> Förutom de grundläggande programmen så anser jag det är viktigt att skicka
> med en mängd spel - för att locka hemanvändare.

Ja, just det. Det finns ju en del spel med GNOME, men ärligt talat, alla
av dem är ju inte direkt att hurra för. Har du tips på några andra spel?

--
Jon Kristensen
Ordförande i Dedikerad