[Fsfe-se] Groklaw om OpenDocument

Anders Lindbäck vetgirig at se.linux.org
Fri Feb 4 21:29:17 CET 2005

Jonas Oberg yttrade Fri, Feb 04, 2005 at 08:51:31PM +0100:

> Fritt tillgängliga specifikationer för filformat är tyvärr inte den
> heliga graal som många verkar tro. Vi vet sen tidigare att för många
> företag och organisationer så är det väldigt lockande att även med fria
> format göra förändringar till formaten för att skapa motsvarande
> inlåsningseffekt som med icke-fria format.

Inte om EU specificerar att man måste använda detta formatet för
kontakter med myndigheter inom EU. Då kan ingen göra egna
varianter av formatet.

Så det blir viktiga är att man kräver att man inte godkänner
filer från/till myndigheter på andra format.

Open Document-formatet är baserat på Open Office-formatet med mindre
ändringar så det kommer att komma en fri implementation av formatet.

Denna utveckling är mycket bättre än vad som gäller nu som
tyvärr bara säger att man bör använda XML. Vilket gör att många
svenska kommuner köper enterprise-licensen
av MS Office och så får de MS patenterade XML-format på köpet
som det aldrig kan bli fri programvara som använder.

--
Anders Lindbäck