[Fsfe-se] GFDL Derivative Works

Martin Olsson lists at minimum.se
Tue Aug 30 19:48:30 CEST 2005

Hej igen,

Jag diskuterade detta med lite Wikipedia folk nyss och det verkar som om
de flesta användare inom den engelska wiki-communityn anser att man kan
infoga GFDL bilder i icke-fria dokument medans tyskarna har valt motsatt
linje och anser att alla dokument med GFDL bilder måste vara GFDL dokument.

I samma veva fick jag reda på att det är olagligt att printa saker ifrån
Wikipedia pga GFDL. GFDL kräver nämligen att en kopia av licensen också
skrivs ut samtidigt med innehållet och det sker knappast när man trycker
på print-knappen i en vanlig webläsare. För exakt formulering se
paragraf två VERBATIM COPYING och notera att papper är ett medium. Hela
Wikipedia är alltså ett enda licens-trassel, men FSF är enl folket på
Wikipedia IRC kanalen medvetna om detta och en ny version av GFDL håller
på att att tas fram för att ordna detta (allt Wikipedia innehåll
licensieras som GFDL 1.2 ELLER SENARE GFDL UTGIVEN AV FSF, dvs det finns
fortfarande en chans att få ordning på licensfrågorna). Hur som helst,
tillbaka till GFDL derivative works problemet:

GFDL säger att:

Jag läste faktiskt den delen precis tvärtom. Om man tar tex ett Word
dokument som exempel så tycker jag inte att GFDL bilden infogad i
dokumentet utgör en:

"compilation with other separate and independent documents"

(jag föreställer mig då att texten som ingår i dokumentet inte kan
klassas som 'separate and independent documents')

mvh,
martin