[Fsfe-se] Re: SV: Mozilla/Firefox och Linux Kompatibilitet

Martin Olsson lists at minimum.se
Fri Aug 26 04:44:21 CEST 2005

Hej igen Lotta,

Trevligt med ett snabbt och sakligt svar!

Jag kollade på Statskontorets websidor idag och under publikationer /
e-nämnden så finns det ett dokument med titeln "Vägledningen
24-timmarswebben" samt en väldigt konkret checklista som anger vad som
bör göras, prioritet osv. Jag antar att detta är det dokument som du
tidigare refererade till? Här är en direktlänk:

http://www.statskontoret.se/upload/Publikationer/2004/e200401.pdf

Kolla sektion 3.1.2 i detta dokument. Här står det att websidorna i
första hand skall optimeras för en webstandard och inte för en (eller
flera) specifika webbläsare.

En naturlig följdfråga blir; Uppfyller socialstyrelsens webbplats de
krav som xhtml/css-standarden anger? Denna fråga kan enkelt besvaras
eftersom W3.org har en utmärkt validerings-service online ( den kan man
komma åt genom att surfa till http://validator.w3.org/ ). Så här ser
valideringsresultatet ut för just Socialstyrelsens hemsida:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.socialstyrelsen.se%2F

Detta betyder att ni avviker på flera viktiga punkter ifrån
webstandarden xhtml/css och istället använder funktionalitet som endast
finns tillgänglig i Microsoft Internet Explorer. Det var därför sidan
inte visades korrekt när jag mha Mozilla-webbläsaren försökte hitta
information om fågelinfluensan i början av månaden.

Att ni faktiskt bör använda detta verktyg för att validera webplatsens
kod står till och med uttryckligen i Statskontorets vägledning, se
sektion 4.8.1

Statskontoret har dessutom varit extra tydliga med att websidorna skall
fungera tillsammans med fri mjukvara, se sektion 3.1.3 (denna sektion
har prioritet ett, den högsta prioriteten). Här står det att
"Myndigheternas webbplatser ska vara åtkomliga med program som inte
kostar något eller tvingar användaren att använda en viss datorplattform."

Det kanske låter som jag är lite överdrivet petig, men skillnaden är ett
och noll för oss som inte har tillgång till Microsoft Internet Explorer.
Jag tycker att informationen på er hemsida är mycket användbar, och jag
hoppas att ni tar till er av mina synpunkter!

mvh,
Martin Olsson