Re: [Fsfe-se] Svenska myndigheter optimerar sina sidor för MSIE 5.5

Niclas Stenberg niclas at nist.se
Thu Aug 25 09:39:35 CEST 2005

Hej!

Jag kollade statskontorets rekommendationer och hittade
verkligt nyttig text i deras lilla skrift:
"Vägledning för 24 timmarswebben 2.01". Finns på:

http://www.e-namnden.se/enamnden/templates/Page____511.aspx

Och där står under kap: 3.1.3 sid 37:

"Myndigheternas webbplatser skall vara åtkomliga med program
som inte kostar något eller tvingar användaren att använda en
viss datorplattform."

Hur detta sedan rimmar med elektroniskt ID som inte finns för
alla plattformar, det vet jag inte.

För övrigt så heter kap 3.1.2
"Utveckla webbplatsen enligt en standard snarare än för en
webbläsare"

Intressant!
Kanske dags att skriva till Lotta Magnusson på Socialstyrelsen

mvh
Niclas Stenberg