[Fsfe-se] Svenska myndigheter optimerar sina sidor för MSIE 5.5

Martin Olsson lists at minimum.se
Thu Aug 25 05:44:49 CEST 2005

Hej,

Sidan www.socialstyrelsen.se renderar inte korrekt i Mozilla Suite
1.7.11 (och förmodligen inte heller i senaste Firefox). Jag mailade dem
för ett tag sen och försökte puffa lite för kompatibilitet med fri
mjukvara. Det visade sig att de jobbar efter ett direktiv ifrån
stadskontoret (jag vet ej vilken stad, troligen Stockholm eller finns
det något centralt stadskontor?). Detta direktiv säger i huvudsak att
svenska myndigheter skall optimera sina sidor för MSIE 5.5 (och i andra
hand Netscape 7).

Jag tycker direktivet är lite mossigt. Förr eller senare måste de
revidera direktivet (t.o.m rätt snart, med tanke på att MSIE är på 7.0
och 6.0 är by-far den vanligaste afaik). Och om man ändå skall ta fram
ett nytt direktiv så borde FSF kanske lobba för att få med
Linux/Mozilla/Firefox-kompatibilietet i ett sådant direktiv för svenska
myndigheters websidor (dvs i praktiken nyttjandet av w3c-standards).
Finns det bara på papper kan man ju sen lätt puffa lite försiktigt på
varje myndighet så de reviderar de de sidor som inte fungerar.

Tanken bakom en sådan ansträngning är kanske inte i första hand att
slippa renderings buggar på myndigheternas hemsidor, även om detta är
anledning nog till att modernisera direktivet imho, utan snarare att
sprida medvetenhet om konceptet "fri mjukvara" i allmänhet ibland
myndigheternas webmasters.

Jag har inte tid att engagera mig i något sånthära själv; för mycket i
skolan osv. Men jag tänkte iaf dela med mig av idéen utifall att det
finns någon på listan som har liknande funderingar. Bifogar mitt brev
till Socialstyrelsen nedan.

mvh,
martin

---

Hej!
Vi försöker hålla oss till den standard som Statskontoret rekommenderar
för myndigheter. Det innebär att vi har en webbplats som är optimerad
för Internet Explorer 5.5 och Netscape Navigator 7.0 och en upplösning
på 800x600 bildpunkter. Informationen ska gå att läsa i övriga
webbläsare, men vi kan inte garantera att allt ser ut som det är tänkt.

Hoppas att du kan komma åt informationen du sökte efter även om
utseendet inte var bra. Om inte kan du väl höra av dig så kan vi hjälpa
dig att komma åt informationen på annat sätt.

Vänligen,
Lotta Magnusson
Enhetschef förlags- och webbenheten
Socialstyrelsen