[Fsfe-se] Microsoft förstår inte Internet säkerhet

Jeremiah Foster jeremiah.foster at gmail.com
Sat Apr 30 14:01:41 CEST 2005

Från GP idag - "Microsoft släpper sina topphemliga källkoder . . .
Avtalet som vi skrivit med FMV gör det möjligt för myndigheten att
kontrollera våra produkters säkerhet och anpassa de egna programmen på
bästa sätt, säger Microsofts vd Steve Ballmer till TT."

Så att släpper källkoder ge folk mer skydd? Och om man har källkoder då
kan man anpassa de egna programmen på bästa sätt? Det låter suverän! Var
kan jag hitta det? Vad? Det är bara för de som har massor av pengar?
Eller de som kan skriver nån avtal med den monopol Microsoft? Jag vill
skriver avtal men Microsoft vill inte pratar med mig, jag förstår inte
värför.

Men jag ska använda linux istället. Jag få alla källkoder, grattis. Då
kan jag kontrollera min dators "säkerhet och anpassa de egna programmen
på bästa sätt." Då kan jag blockera pop-ups och virus, då kan jag litar
på internet igen. Då behöver jag inte lita på nån stora monopol i USA
som bryr sig inte på min behöv. Då slippa jag att betala massor av
pengar för virusskydd, det är inbyggd! Inte konstigt att linux ta så
mycket av Microsoft marknad nu, och att Microsoft tjäna inte så mycket
pengar som före. Om man har linux på dator man har faktist mycket mer
flexibelitet och säkerhet och spar pengar också.

Hej då Microsoft! Lycka till, du behöv det faktist.

Jeremiah Foster
Husargatan 10
411 22 Göteborg
031 13 43 02