[Fsfe-se] Universitetskurs om fri programvara

Jonas Oberg oberg at fsfeurope.org
Tue Sep 28 12:50:37 CEST 2004

I november kommer det att vevas igång en kurs om fri programvara på
Institutionen för informatik (Göteborgs Universitet). Kursen ifråga har
namnet "Open Source/Fri programvara: filosofi & teori, 5p" och ges av
mig själv, Mathias Klang, Lennart Petersson och förhoppningsvis någon
eller några från forskningen här på institutionen (forskningen studerar
fri programvara i offentlig förvaltning).

Kursen ges på distans och examineras med två inlämningsuppgifter och en
uppsats. För att söka krävs grundläggande behörighet.

Så här beskrivs kursen:

"Kursen studerar den filosofi som ligger i grunden för fri programvara
och open source och diskuterar runt de problemställningar som dessa
åskådningar ger upphov till. Historik och framtid hanteras, liksom
frågorna om samma filosofi kan ligga till grund på andra områden än
programvaruområdet. Kursdeltagarna kommer att få tillfälle att fördjupa
sig inom frågeställningar rörande fri programvara/open source i relation
till filosofi/historia, utvecklingsmetodik, licensfrågor, ekonomi,
politik & samhällsvetenskap."

Då vi fick beslut om kursen först idag så har jag ingen lämplig kurskod
till hands, men om det är någon här som är intresserad så kan ni maila
tillbaka så skickar jag mer information om några veckor.

Jonas