[Fsfe-se] Jönköpings kommun

Jonas Oberg oberg at fsfeurope.org
Sat Sep 11 08:50:05 CEST 2004

Igår var Henrik och jag i Jönköping för att möta tre personer från
förvaltningen, däribland Janne Dicander som även är projektledare för
Sambruk (http://www.sambruk.se/).

Bakgrunden till mötet tror jag går att hitta i en motion som lades
i kommunfullmäktige av någon från kd, där man efterfrågar möjligheten
att använda "alternativa operativsystem". Man arbetar nu med att svara
på den motionen.

Parallellt med detta arbetar man även med en pilot, där man vill titta
dels på hur man använder fri programvara för vad man kallar för "smör
och bröd"-tjänster, det vill säga utskrifter, fillagring och så vidare,
och dels på hur en fri miljö skulle se ut från ett användarperspektiv.

För deras svar på motionen och piloten så är de intresserade av att få
information om andra kommuner där man har gjort liknande piloter, eller
där man kör fri programvara. Det kan vara antingen i administrationen
eller i skolor. Finns det någon här som har bra tips på det här?

Angående Sambruk så arbetar man där med att ta fram en gemensam plattform
för de ingående medlemskommunerna för vad jag skulle kalla för
informationsutbyte mellan olika datorsystem. Vi ska återkomma till det
senare och vi hoppas såklart att vi kan förmå dem att göra den plattformen
som fri programvara.

Om det är någon som bor i någon av de kommuner som står med på
http://www.sambruk.se/Medlemmar.htm så kanske det inte vore helt dumt
att kontakta deras kontaktperson och ta en diskussion om möjligheten
med fri programvara.

Jonas