[Fsfe-se] Föreläsningar på skolor

Henrik Sandklef hesa at sandklef.com
Thu Sep 9 11:34:32 CEST 2004

Nedan kommer ett förslag på utskick till skolor,
 kommentera gärna (men snällt ;)
SUBJECT: Föreläsning om Fri Programvara

Hejsan!

 Fri Programvara, såsom tex GNU/Linux, Apache, GIMP och gcc, används allt
mer inom olika delar av samhället. Vad är Fri Programvara och varför är
det bättre för samhället och individen om vi använder Fri Programvara?

 För att försöka svara på dessa och andra frågor försöker vi hålla föredrag
på så många olika ställen som möjligt. Är ni intresserade av att [VI/JAG]
kommer till er och håller en föreläsning om Fri Programvara?

 Hitills har föredragen sett ut ungefär som nedan. Har ni åsikter eller
förslag på förändringar är vi självklart öppna för diskussioner.

 GNU historia och idag
  - Varför bildades FSF
  - Varför startades GNU projektet
  - Vilka är de friheter som eftersträvas
    och varför är de viktiga

 Fri Programvara i praktiken
  - Vad är egentligen Fri Programvara, och hur ser lagar och
    licenser ut som får Fri Programvara att fungera i praktiken?

  Föredraget tar upp dessa frågor, samt diskuterar runt de
  frågeställningar som Fri Programvara leder till i dagens
  samhälle."

 Vad är ett GNUprogram och hur blir ett program GNU?
   - Genomgång av krav som ställes på ett GNUprogram
   - Hur kontrolleras detta
   - GNU Evaluation Team
   - Kodstandard

 FSF och GNU idag
  - Fri Programvara i världen
  - Hur du kan hjälpa till
  - Frågor?

Mvh
        [JAG JAGSSON]
        [Vad du gör ... tex GNU Maintainer, student, arbetar som xxx på YYY]
        [jag at jagsson.jag]

--- www.gnu.org -----
     \  `  /
      ): :(