[Fsfe-se] Public domain i sverige?

Anders Lindbäck vetgirig at se.linux.org
Wed Oct 27 21:46:22 CEST 2004

Philip Jägenstedt yttrade Wed, Oct 27, 2004 at 09:14:36PM +0200:
> Hejsan!
>
> Jag håller på att sätta upp en wiki för studentföreningen Digifri
> (www.digifri.studorg.liu.se) och behöver lite hjälp med det juridiska.
> Vi har beslutat att innehållet ska ha så lite skydd som möjligt, inte
> ens kräva "attribution". Vi har bestämt det delvis ur idealism och
> delvis av pragmatiska skäl, nämnligen att det inte ska uppstå problem
> med inkompatibla copyleft-licenser (t ex GFDL och en Creative Commons
> Attribution-ShareAlike) om någon vill använda vårt material.
>
> Som jag förstått så finns inte public domain i svensk lagstiftning, så
> [...]

Ni kan inte avsäga er upphovsrätten för staten vill veta vem de
skall sparka in dörren hos om de inte gillar texterna.

Ett bra licensalternativ är  Creative Commons Attribution License
Den är i princip som public domain.

Glöm inte att se till att alla som skriver på er webbplats
känner till att all text de skriver licensieras enligt den
licens ni väljer.
--
Anders Lindbäck