[Fsfe-se] Public domain i sverige?

Philip Jägenstedt philip at lysator.liu.se
Wed Oct 27 21:14:36 CEST 2004

Hejsan!

Jag håller på att sätta upp en wiki för studentföreningen Digifri
(www.digifri.studorg.liu.se) och behöver lite hjälp med det juridiska.
Vi har beslutat att innehållet ska ha så lite skydd som möjligt, inte
ens kräva "attribution". Vi har bestämt det delvis ur idealism och
delvis av pragmatiska skäl, nämnligen att det inte ska uppstå problem
med inkompatibla copyleft-licenser (t ex GFDL och en Creative Commons
Attribution-ShareAlike) om någon vill använda vårt material.

Som jag förstått så finns inte public domain i svensk lagstiftning, så
jag undrar hur vi då ska göra. Går det att avsäga sig upphovsrätten på
något sätt? Om inte, är det juridiskt möjligt att säga att i de länder
där public domain finns så ligger vårt material under public domain, och
att det för att länder gäller "upphovsrätten vår, allt är tillåtet, no
rights reserved"?

Om ni vill titta på vad ni hjälper mig med så finns test-wikin under
http://www.digifri.studorg.liu.se/wiki.php/sv/Wikifri . De
upphovsrättsnotiser som nu finns är snabba påhitt och kommer ej att
användas.

Tack på förhand
   // Philip Jägenstedt, Digifri