[Fsfe-se] Föreläsningar på skolor

Henrik Sandklef hesa at gnu.org
Sat Oct 16 12:13:29 CEST 2004

Här kommer lite kort "hur blir du en Fri Programvara-talare"

0) Skaffa fakta:
Att bli en bra talare är svårt. Vissa av oss kanske aldrig blir det.
Men fakta kan alla skaffa. Börja här:

   http://www.gnu.org/philosophy/philosophy.html
      och de sidor som länkas från sidan. Det är många.

   http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

   http://www.gnu.org/gnu/gnu.html

   http://www.gnu.org/licenses/licenses.html

   http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html

   http://www.gnu.org/philosophy/free-software-for-freedom.html

1) Förbered dig på konstiga frågor.
Ofta dyker det upp de mest konstiga frågor, framför om tolkningar av GPL
eller om skillnader mellan Fri Program och Öppen källkod. För att kunna
svara på dessa bör du läsa igenom GPL-FAQen (se ovan):

   Fråga gärna någon av Jonas Öberg eller Henrik Sandklef.

3) FSF-/GNUtalare finner du på
   http://www.gnu.org/people/speakers.html

4) Bra tal att lyssna på som inspiration finns här:
   http://www.gnu.org/philosophy/audio/audio.html