[Fsfe-se] MälarLinux 2004

Jonas Oberg oberg at fsfeurope.org
Mon Nov 8 12:44:34 CET 2004

I fredags var jag uppe i Västerås och föreläste på MälarLinux 2004.
Överlag en trevlig tillställning, initierad av Anders Lindbäck m.fl och
anordnades gemensamt mellan Mälardalens Högskola, Svenska
Linuxföreningen och Västerås LUG.

I pausen pratade jag lite med Ivica, som är forskare vid institutionen
för datateknik och vi konstaterade att det är konstigt att MdH, där
IT-avdelningen är ganska mycket för UNIX-system, ändå är väldigt
Windows-centrisk. Något som gäller ganska många högskolor och
universitet.

Jag har funderat på det här och en anledning till att proprietär
programvara är så mycket ute på universiteten och högskolorna är såklart
att företag som Microsoft och andra verkligen kastar programvara över
dem.

Microsoft har till exempel sitt Microsoft Software Developers Network -
Academic Alliance (MSDNAA) som gör att studenter och personal får
tillgång till i princip all utvecklingsprogramvara från Microsoft.
Det skulle vara intressant att göra något liknande med fri programvara.

Nåväl, MälarLinux lär bli av nästa år igen misstänker jag. Tills dess så
vore det nog bra om vi alla håller koll på alla sådana här tillfällen
att visa upp FSFE på olika sätt, så kanske vi kan lägga grunden för att
få lite donationer i framtiden.

Jonas