[Fsfe-se] Re: Fsfe-se Digest, Vol 4, Issue 4

Anders Lindbäck vetgirig at se.linux.org
Wed Dec 29 13:25:27 CET 2004

Jeremiah Foster yttrade:

> Here is my attempt;
>
> You can do anything you want with free software, Open Source has more
> copyright restrictions attached.

Får jag inkorporera fri programvara i mitt slutna mjukvaruprojekt ?
Svaret är varken ja eller nej utan det beror på - så nej man får inte
göra vad man vill med fri programvara.

Själv använder jag termen "fri och öppen programvara" (det
kan ses som svenska för termen FLOSS) så slipper
man skilja på "open source" eller "free software".

Därför säger jag alltid att det i praktiken är samma sak
och utvecklar det med att företag trodde att fri programvara
betyder att fri==gratis därför togs begreppen open source fram
- men normalt så är det samma sak och det finns ingen anledning
att bekymra sig om saken.

--
Anders Lindbäck